onsdag 20 november 2013

Bokomslag

Vår senaste uppgift var att fota ett bokomslag till kända böcker. Vilken bok man fick lottades fram och jag hade turen att få en bok jag både har läst och gillar väldigt mycket, Twilight. Jag kollade på de tidigare omslagen (det finns fyra böcker) för att få inspiration. Jag ville inte göra en helt ny tolkning utan målet var att det skulle passa in bland de övriga böckerna. 

De tidigare omslagen ser ut såhär: 

Såhär ser mitt bokomslag ut till Twilight:

Jag valde alltså att fota en röd ros. Egentligen var tanken att droppar skulle framhävas på rosen och skulle kunna tolkas som blod, eftersom boken handlar om vampyrer. Men det är en ros av tyg på bilden vilket betyder att vattnet som jag stänkte på bara sögs in i tyget... Det skulle blivit bra med en riktig ros men som man brukar säga, man tager vad man haver.  Rosen är inte helt röd  i verkligheten utan för att få till det så använde jag mig av ett rött fotofilter på blixten. Jag tycker det blev väldigt häftigt och mycket bättre än när jag bara fotade rosen utan något filter. Jag ville hålla omsalget väldigt stilrent och enkelt eftersom det är ett genomgående tema i de tidigare.  

Rosen i bilden representerar kärleken i berättelsen och den röda färgen ska representera blod, eftersom det handlar om vampyrer. Jag är nöjd med min tolkning och tycker att resultatet blev väldigt bra och representerar Twilight! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar